June 12, 2007

Koulukiusaaminen

Minä vieläkin muistan sen.. Minä olin koulukiusaamisen uhri. Minun kohdallani kiusaaminen alkoi ala-asteella heti ensimmäiseltä luokalta. Silloin minut vain jätettiin yksin, mutta kolmannella luokalla vaihdoin koulua (Jalkarannan ala-aste) ja tyyli muuttui. Tonit, Mikat, Leenat, Hartot,Mirvat, Kimmot ja Vesat olivat jatkuvasti kimpusssani, milloin uhkaillen, milloin halventaen.
Minua nimitettiin Veli Pontevaksi ylipainoisen olemuksen vuoksi. Sukunimestäkin sai väännettyä vaikka minkälaisia pilkkanimiä. Yläasteella jouduin silmätikuksi pukeutumistyylini vuoksi (Hanoi Rocks!). Silloin eräät nerokkaat kiusaajat alkoivat käyttää nyrkkejään ja potkimaan.
Tein virheen siinä, että en kertonut opettajille tai vanhemmilleni asiasta. Kielsin mitään tapahtuneen, vaikka kiusaaminen oli niinkin avointa, että kesken tunnin haukuttiin tai potkittiin. Kiusaajien taholta tulleet uhkaukset todella tehosivat.
Tästä kaikesta oli seurauksena, että itsetuntonti oli nollapisteessä monien vuosien ajan. Kiusaajat eivät enää asu lähimaillakaan, ja hyvä niin. Voisin muistuttaa heille mitä he minulle tekivät silloin vuosien 1979-1985 aikana.
Miten ovat asiat nyt sitten muuttuneet..? Voin antaa heille anteeksi. Minä olen kuitenkin onnistunut pääsemään jonnekin elämässäni, pois tästä hiirenkolokaupungista, jossa muuten saattaisin törmätä Toni R:ään (joka on muuten lihonut "Veli Pontevaksi"- well done Toni, 10 pistettä ja papukaijamerkki sulle). Ja onkohan niillä muillakaan niin hyvin mennyt. Kerran kiusaaja, aina kiusaaja.
Jos sinua kiusataan, puhu asiasta. Lopultakin ne kiusaajat ovat vaan häviäjiä, pientä muurahaista pienempi älykkyysosamäärä. Joukossahan se tyhmyys tiivistyy.
Joten kiitokset Toni S:lle, Mirvalle, Leena M:lle, Mika L:lle, Toni R:lle, Kimmo H:lle, Harto P:lle, Vesa R:lle.. Voisin kirjoittaa teidän nimet koko maailman nähtäväksi tähän.. mutta ette ole sen arvoisia.
Muutama kiitos kuitenkin toiselle luokkatoverille Toni M:lle, joka sentään yritti olla kaveri ja kävimme muutaman kerran hevostalleilla.. ja muutama muu nimeltä mainitsematon ansaitsee kiitokset.

Ei hätää, englanninkielinen käännös on tulossa :)
Translation into English on its way soon.

No comments: